Офіційний веб сайт

Забезпечення тактико-технічних характеристик високонадійних форсованих двигунів та військової техніки

р43

 

Автори:

Ткачук М.А., Кравченко С.О., Бруль С.Т., Подчерняєва І.О., Д’яченко С.С.,

 Посвятенко Е.К., Вітченко В.І., Гончаров В.Г., Клімова О.П., Бобров М.І.

 

Представлена Національним технічним університетом «Харківський політехнічний інститут».

Розроблено концепцію узагальненого параметричного опису складних механічних систем, методи аналізу фізико-механічних процесів та метод синтезу конструктивних параметрів і нових технологій зміцнення для забезпечення заданого ресурсу деталей машинобудівних конструкцій на прикладі агрегатів тепловозів.

Розроблено методи розрахунково-експериментального обґрунтування параметрів зон дискретного зміцнення високонавантажених деталей на основі результатів лабораторних досліджень мікроструктури металу, мікротвердості, жорсткості, триботехнічних параметрів та втомної міцності.

Створено і впроваджено технологію дискретного зміцнення приповерхневого шару деталей машин, що позбавлена недоліків існуючих технологій (короблення, розтріскування, велика тривалість процесу зміцнення, залишкові деформації та напруження) і потребує витрат в 6–8 разів менших, ніж у традиційних технологіях. Крім того, технологія дає ефект одночасного покращення трибологічних характеристик та показників міцності оброблюваних деталей.

Застосування запропонованої технології зміцнення (в першу чергу – колінчастих валів двигунів) дає змогу для тепловозів на 40 % підвищити ресурс з одночасною економією витрат на 70 % та скороченням часу на 80 %.

Економічний ефект від впровадження роботи складає  970,0 млн. грн. на рік.

 

Наукові результати опубліковано у 10  монографіях,  3 підручниках. Новизну технічних рішень захищено  77 авторськими свідоцтвами і патентами (5 міжнародних). За даною тематикою захищено 5 докторських, 49 кандидатських дисертацій.

Надіслати коментар

Коментарі

Терещенко Віталій начальник депо Дніпропетровськ

Метод дискретного зміцнення високонавантажених деталей, який був застосований при виконанні ремонту колінчатих валів дизелів серії 5Д49 тепловозів 2ТЕ116 показав, що ця робота заслуговує уваги і застосування в галузях, де використовуються двигуни внутрішнього згорання.
Вважаю роботу «Забезпечення тактико-технічних характеристик високонадійних форсованих двигунів та військової техніки» гідним для здобуття Державної премії України в галузі науки і техніки.

Шейко олександр Іванович

В настоящее время ДП «Завод имени В.А. Малышева» увеличил выпуск специальной техники и двигателей внутреннего сгорания. По предложению «Лугансктепловоз» закончена разработка нового двигателя мощностного ряда Д80 для маневрового тепловоза, опытный образец которого изготовлен и прошёл эксплуатационные испытания. Новые изделия требуют нового подхода, обновления станочного парка производства, разработки и внедрения современных, отвечающих всем требованиям технологий. Одной из таких технологий является технология дискретного упрочнения трущихся поверхностей деталей, предложенная Национальным техническим университетом «ХПИ». Эта технология хорошо зарекомендовала себя при производстве специальной техники с существенным улучшением её характеристик. На основании проведенных заводских испытаний, можно сделать вывод, что предложенная технология дискретного упрочнения поверхностей трения высоконагруженных деталей не имеет недостатков известных технологий упрочнения, менее энергоёмка, не требует дополнительных производственных площадей и дорогостоящего оборудования. Работа заслуживает высокой оценки.
Главный инженер ДП «Завод имени В.А. Малышева» Шейко А.И.

Сердюк Юрий Дмитриевич, Литвиненко Александр Витальевич

Данная работа представлена Национальным техническим
университетом "Харьковский политехнический институт", а коллектив состоит из представителей учреждений НАН Украины, университетов, Вооруженных сил и промышленных предприятий. Такой сплав является залогом, с одной стороны, глубокого теоретического обоснования предлагаемой разработки, а с другой – прямой прикладной направленности.
Действительно, представленная на соискание Государственной премии работа
имеет большое научное и практическое значение для науки, промышленности и Вооруженных сил Украины.
Нужно отметить, что для гражданской и военной продукции чрезвычайно важно
получить принципиально новые теории, способы и технологии упрочнения
высоконагруженных элементов машин, определяющих их ресурс,
технические и тактико-технические характеристики. Как раз эта актуальная и важная
разработка и осуществлена коллективом авторов, которые имеют большой
положительный опыт масштабных проектов. Работа известна научной общественности, машиностроительным предприятиям по глубине научной
проработки, по принципиально новым подходам, по созданной и
отработанной технологии, а также по большому эффекту от ее применения
для широкого круга машиностроительных конструкций.
Дискретное упрочнение поверхности, а также новые способы
конструктивного усиления бронекорпусов и элементов трансмиссий
транспортных средств специального назначения, - это основа для
многократного увеличения длительной прочности, жесткости,
триботехнических характеристик.
В качестве основного вывода можно утверждать, что данная
работа достойна присуждения Государственной премии Украины в области
науки и техники за 2011 год.
Генеральный директор ЗАО «Азовэлектросталь» Сердюк Юрий Дмитриевич.

Ведущий инженер проекта НТЦ «Азовэлектросталь», к.т.н. Литвиненко Александр Витальевич.

Панченко А.І., Сушко О.В.

Робота заслуговує не тільки високої оцінки наукових кіл, керівників підприємств, науково-дослідних виробничих та комерційних фірм, а і особливої уваги та відзнки уряду. Причому значущими слід вважати всі складові представленої роботи: від концепції параметричного опису складних механічних систем, методів аналізу фізико-механічних процесів та синтезу конструктивних параметрів до запропонованих методів розрахунково-експериментального обгрунтування параметрів, матеріалів та режимів нової технології. Запропонована технологія дискретного зміцнення є більш енергоефективною ніж відомі (потребує у 6-8 разів менше енергії), а також покращує триботехнічні характеристики та показникі міцності деталей, що дає можливість скоротити закупівлю дорогих імпортних запчастин і сприяє підвищенню конкурентоспроможності вітчизняних виробів.
Вражає економічна ефективність (970 млн. грн.), і це тільки при використанні технології для об'єктів, окреслених у роботі. Безсумнівно, що при застосуванні результатів роботи на двигунах рухомого складу у галузі сільського господарства цей ефект буду не менш значущим.
Творчий колектив роботи без сумніву заслуговує присудження Державної премії України в галузі науки і техніки за 2011 рік.
Д.Т.Н, професор, завідувач кафедри "Мобільні енергетичні засоби" Таврійського державного агротехнологічного університету (ТДАТУ) А.І. Панченко,
к.т.н., доцент кафедри "Технологія конструкційних матеріалів" ТДАТУ О.В. Сушко

Олександр Сотников

Робота, що представлена від імені Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут", є яскравим прикладом творчої кооперації в науково-технічної діяльності науковців, інженерів і менеджерів з різних сфер економіки держави - освіти, науки, промисловості, оборони та приватного бізнесу.

Завдяки копіткій та самовідданій праці колективу вдалось пройти досить тривалий та нелегкий шлях від фундаментальних, пошукових та прикладних досліджень до впровадження науково обґрунтованих результатів з підвищення ресурсу важконавантажених елементів форсованих двигунів та інших деталей методами дискретного зміцнення, спеціальних вставок та конструктивного підсилення в практику експлуатації цивільної та військової техніки.

Дискретне укріплення поверхні, а також нові способи конструктивного посилення корпусів та елементів трансмісій транспортних засобів спеціального призначення – це основа для багаторазового збільшення тривалої міцності, жорсткості, триботехнічних характеристик.

Робота має велике значення для забезпечення обороноздатності нашої держави, а творчий колектив розробників – гідний присудження Державної премії України у галузі науки і техніки за 2011 рік.

К.т.н., с.н.с. Сотников О.В., голова Секції прикладних проблем Президії НАН України.

Виталий

Метод дискретного зміцнення високонавантажених деталей, який був застосований при виконанні ремонту колінчатих валів дизелів серії 5Д49 тепловозів 2ТЕ116 показав, що ця робота заслуговує уваги і застосування в галузях, де використовуються двигуни внутрішнього згорання.
Вважаю роботу «Забезпечення тактико-технічних характеристик високонадійних форсованих двигунів та військової техніки» гідним для здобуття Державної премії України в галузі науки і техніки.

Зайончковський Валентин Миколайович

При розробках та виготовленні нових двигунів на ДП «Завод імені В.О. Малишева» постало питання зміцнення корінних та шатунних шийок колінчастих валів. В серійному виробництві зміцнення їх поверхонь виконувалась струмом високої частоти. Ця технологія зміцнення для високофорсованих двигунів з чавунними колінчастими валами мала ряд недоліків, які потрібно було вирішити. Запропонована Національним технічним університетом «ХПІ» технологія не має цих недоліків і забезпечує необхідний рівень зносостійкості та втомної міцності колінчастих валів одночасно. Технологія пройшла всі етапи дослідно-експериментальних робіт та впроваджена у виробництво при виготовлені тепловозних дизель-генераторів 1Д80Б, які експлуатуються на залізницях України. Надійна робота деталей, виготовлених із застосуванням цієї технології, дає підставу для висновку, що робота, висунута Національним технічним університетом «ХПІ», гідна присудження Державної премії України в галузі науки і техніки за 2011 рік.

Радник Генерального директора ДП «Завод імені В.О. Малишева» по «Двигунам внутрішнього згоряння», доктор техн. наук, професор, Заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Державної премії СРСР Зайончковський В.М.

Ігор Чепков

Дана робота з дослідження, розробки та промислового освоєння виконувалася у співпраці Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» з Міністерством оборони України, Інститутом проблем матеріалознавства ім. Францевича НАН України, Харківським національним автомобільно-дорожнім університетом, Національним транспортним університетом та підпрємствами промисловості.
Сумісна робота науковців і спеціалістів промисловості дала позитивний результат. Впровадження запропонованих технологічних режимів процесів зміцнення елементів машин дозволяють мінімизувати їх напружено-деформований стан. Системний науково-технологічний підхід на основі глибоких теоретичних досліджень дав змогу значно підвищити зміцнення елементів двигунів типу Д80 і 5Д49. Результати впроваджені при розробках військової техніки.
Пропоную підтримати роботу «Науково-технічні основи забезпечення тактико-технічних характеристик високонадійних форсованих двигунів та військової техніки» на здобуття Державної премії України в галузі науки і техніки за 2011 рік. Вважаю, що робота того заслуговує.

доктор технічних наук, професор Чепков І.Б.
заступник начальника Центрального науково-дослідного інституту озброєння та військової техніки Збройних Сил України з наукової роботи

Гість Бубликов

BNKKNNN

Гість Бубликов

В НАРУШЕНИЕ ПОЛОЖЕНИЯ О ГОСПРЕМИИ НА САЙТЕ НЕ РАЗМЕЩЕН РЕФЕРАТ

Семенов Владимир Григорьевич

Насколько мне известно, доблестный Харьков уже давно не производит ДВС(и,в частности, тепловозные). За редким исключением(поштучно-Первомайск,ПО Малышева). Ну а диссертации мы мастаки писать(особенно докторские). А тепловозы и электровозы где приобретаем?